Grundlæggende introduktion til brug af benzinmotorer
Glødemotorer har en solid historie inden for RC, og har været med os i lang tid. Selvom glødemotorer er meget populære, blev de første forbrændingsmotorer brugt i free flight-modeller drevet af benzin. I dag finder du store firecylindrede boxermotorer i de største modeller, og en ny generation af mindre motorer beregnet til 60-90 størrelsesmodeller. Denne artikel har til formål at give dig, der skal i gang med en benzinmotor, en grundlæggende forståelse for disse brugervenlige motorer. Uden at forstå det grundlæggende, kan en forbrændingsmotor være afskrækkende for nogle. Men hvis du kan bruge en plæneklipper eller motorsav, vil du se, at der ikke er væsentlige forskelle mellem haveredskaber og RC-benzinmotorer. Lad os se nærmere på dem:
|
Hvad får motoren til at køre?
Alle totakts benzinmotorer, uanset størrelse eller tændingstype, kræver tre ting for at starte: benzin, luft og gnist. Hvis du fjerner en af disse, vil motoren ikke køre, så lad os se på hver af disse efter tur.
|
Benzin
Start med frisk 95 oktan gas fra tankstationen, og en ny benzindunk til at sætte den i. Dit brændstofsystem, inklusive tank, brændstofledninger, alle tilslutninger mv. skal være designet til benzin, ikke glødende brændstof. Silikoneslanger og andet beregnet til glødebrændstof kan ikke lide benzin, og vil til sidst blive ødelagt af benzinen.
De gule modelflybrændstofslanger fra Sullivan skal bruges. Sullivan tilbyder også benzinkonverteringssæt til deres tanke, der inkluderer alle tilslutninger. Du-Bro, en anden tilbehørsproducent, tilbyder også benzinslanger, propper, påfyldningsnipler, filtre og andet beregnet til benzin.
For tilstrækkelig smøring skal du blande olie med benzinen. Enhver god olie beregnet til luftkølede totakts benzinmotorer kan bruges. Du kan finde olie i hobbybutikken, på tankstationer eller på motorcykelværkstedet.
Den første dunk benzin, som du kører motoren med, skal have en 30:1 blanding, altså 1 del olie og 30 dele benzin. Når motoren er indkørt, kan du reducere blandingen til 40:1 eller det blandingsforhold, der anbefales af motorproducenten. Mange motormærker advarer mod brug af alkohol i benzinen, og det er jeg enig i, men jeg har aldrig haft negative erfaringer med at bruge benzin fra tankstationer, hvor benzinen indeholder lidt methanol eller bioethanol. Det nytter heller ikke noget at bruge højoktan benzin som flybrændstof, selvom nogle piloter sværger til det. Det er op til dig.
|
Typisk opsætning af en Zenoah G23 EI med elektronisk tænding
|
Luft
Din karburator skal justeres rigtigt, så den kan blande luft og benzin i den rigtige mængde, så den antændes i motoren. Hver karburator har to dysenåle: en til fuld gas og en til tomgang. Nye motorer har normalt dysernes nåle sat i omtrent den korrekte position fra fabrikken. Når du starter motoren for første gang, skal du lade den varme lidt op, før du kontrollerer tomgangen. Den skal køre stabilt i tomgang, samtidig med at den har en god overgang til fuld gas. Giv langsomt, indtil motoren har fuld gas. Brug ikke din hørelse til at nå max. rpm; tjek det med en omdrejningstæller.
Fremgangsmåden er at skrue hele gasdysen slankere lidt efter lidt og kontrollere omdrejningstallet med omdrejningstælleren. Når du kommer til det punkt, hvor en slankere indstilling ikke øger omdrejningstallet, har du nået max. rpm. Nu kan du indstille motoren lidt rigere, så omdrejningerne falder 2-300 o/min.
Så kan du kontrollere tomgangsjusteringen igen. Udskiftning af den ene dysenål påvirker den anden, så det kræver lidt forsøg og fejl at finde den optimale indstilling. Af sikkerhedsmæssige årsager skal du altid stoppe motoren før justering. Drej nålen 1/8 omgang, start motoren igen, og kontroller hastigheden med en omdrejningstæller. Du skal også have en såkaldt ?kill switch? monteret på tændingen, så den kan skrues af. Det forhindrer utilsigtet start. Du bør også overveje at have en fjernstyret kontakt, så du kan slå tændingen til og fra med senderen.
|
Gnist
Selve tændingen foretages af motorens tændingssystem. Uanset om du har magnettænding eller elektronisk tænding, skal det fungere korrekt, for at tændrøret giver en gnist, der antænder benzin/luftblandingen. Magneten består af svinghjul, spole og en kondensator, som giver strøm til tændrøret. Du skal tjekke frigangen på svinghjulet, 0,38 ? 0,5 mm er omtrent rigtigt, men tjek brugermanualen til din motor.
For motorer med elektronisk tænding skal du kontrollere afstanden mellem magneten og sensoren, så den giver tilstrækkelig gnist. Batteriet, der driver tændingen, skal altid være fuldt opladet, inden du skal ud og flyve.
|
Magnetisk sensor til elektronisk tænding
|
Tjek farven på tændrøret
Et godt tip er at tjekke tændrørets tilstand jævnligt. Kontroller om nødvendigt afstanden. Dette skal justeres, før du sætter stikket i motoren. Afhængigt af mærket skal frigangen være mellem 0,63 og 0,89 mm. For optimalt løb skifter jeg normalt tændrørene cirka hvert andet år, alt efter hvor meget jeg har kørt motoren. Tjek stikket efter hver dunk benzin, du bruger. En sort, våd prop fuld af olie betyder, at du kører motoren for rig, mens en hvid/sølvfarve betyder, at motoren kører for magert. En korrekt indstillet motor/karburator er kendetegnet ved en lysebrun farve i bunden af tændrøret.
|
Startprocedure
For konsekvente starter bør du altid bruge den samme startprocedure. Først skal du sikre flyet, få en person til at stå foran halen, så flyet ikke kan bevæge sig fremad, og altid kontrollere, at propellen er forsvarligt fastgjort.
Sluk for tændingen eller afbryderkontakten, luk chokeren og vend propellen rundt et par gange. Dette suger brændstof ind i brændstofslangen, der går til karburatoren. Når du ser, at benzinen er ved karburatoren, skal du åbne karburatoren helt. Tænd for tændingen, men hold chokeren lukket. Brug starteren eller jumpstarteren og vend propellen flere gange, indtil du hører motoren summen, dette indikerer at den er klar til start. Åbn chokeren, og træk gashåndtaget tilbage til lige over tomgang. Vend propellen igen, og motoren bør starte. Lad det varme op, før du tester fuld gas.
|
Skitsen viser placeringen af dysenålene på en typisk benzinmotor
|
Hvad er der galt?
Motoren vil ikke starte, hvad nu? Hvis du starter motoren manuelt, skal du kontrollere propelindstillingen i forhold til magneto- eller elektronisk tændingssensor. En lille justering af propellens position kan ofte gøre en stor forskel. Jeg starter mine motorer med venstre hånd, og har placeret propellen, så bladet er på ca. på 11 skruer jeg også ned til ca. på 7 position. Magneten frembringer en gnist på ca. på 9. Hvis du ikke vil starte i hånden, er der ikke noget til hinder for, at du kan bruge en el-starter.
- Hvis motoren starter, men straks stopper igen, suger den ikke nok brændstof. Tjek om der er brud på brændstofslangerne eller andet der forhindrer godt flow
- Hvis karburatoren ikke trækker brændstof, skal du kontrollere, at dysens nåle er åbne. Tjek også, at karburatoren er fastgjort korrekt og placeret, så trykket fra motoren ikke blokeres
- Tjek brændstoffilteret og sørg for, at det er rent. Den sidder under karburatordækslet, fastgjort med en skrue. Hvis den er snavset, skyl den med ren benzin
- Kontroller, at cylinderen sidder godt fast i krumtaphuset, og at pakningen ikke er utæt. En lille luftlæk vil forhindre motoren i at starte
- Har du gnist? Hvis ikke, så tjek afbryderkontakten. Ved elektronisk tænding skal du kontrollere, at batteriet er opladet, og at sensorkablet er tilsluttet
|
Karburator med pumpe
De fleste motorer bruger Walbro eller en anden type pumpekarburator. Disse har indbyggede membranpumper, der drives af tryk fra motoren. Pumpen suger benzin ind i karburatoren, og gør at placeringen af benzintanken er mindre kritisk end i glødefly. Walbro karburatoren har to dysenåle på venstre side af karburatorhuset. En tredje større skrue er tomgangsjusteringsskruen, og den har en tilspidset ende, der justerer gasspjældets stopposition. I mange tilfælde kan du fjerne denne skrue og bruge senderens endepunktsjustering til at indstille tomgangspositionen.
|
Benzinmotorer er nemme at bruge, og når du først mestrer det grundlæggende, vil du opdage, at de kører pænt og er nemme at have med at gøre. De har et højt drejningsmoment, og når de er sat op med den rigtige propel, vil de give mange års problemfri drift. De fås i mange forskellige størrelser og variationer. Prøv benzinmotoren, du vil blive overbevist.
|
Kilder
Tekst skrevet af Aaron Baldwick (aabaldwick@yahoo.com) Teksten er oversat og taget fra magasinet Modellfly Information (http://www.nlf.no/modellfly/mi) med tilladelse fra redaktøren og Arron Baldwick fra http: //modelaviation com
Andre kilder: Sullivan www.sullivanproducts.com Du-Bro www.dubro.com OS Engines www.osengines.com Zenoah Engines www.zenoah.com DLE Engines www.dle-engines.com Fuji Engines www.fuji-imvac.com
|