Fragtfri bestilling over 1.000 kr. Vi fortolder!

Innkjøring av nitro-bilmotor

Innkjøring av nitro-bilmotor

Det finnes mange teorier på hvordan man best skal kjøre inn en nitromotor. Her er en beskrivelse på innkjøring av nye Nitromotorer til bil, skrevet av Egil, Team Elefun fører.

Skrevet af Amtedal - 01.11.2024 14:43:26

1. Korrekt temperatur

Når du kører i en ny nitro ABC-motor, er der et par ting, du skal tage højde for. Udelufttemperatur og motortemperatur. Hvis det er koldt udenfor, altså minusgrader eller koldere end 10 plusgrader, anbefales det IKKE at starte motoren. Årsagen er, at du så får store problemer med at få motoren varm nok. Den største fejl, du kan begå ved indbrud, er, hvis motoren er for kold. Forestil dig, når det er nyt, er stemplet og foringen meget stramme. Når man får temperaturen op på 95 grader, udvider foringen sig mere end stemplet og friktionen bliver mindre. Hvis du så kører i en motor, lad os sige 2-5 tanke med en temperatur under 50 grader, så slides motoren meget, fordi friktionen er for stor. Men med den rigtige temperatur på motoren er friktionen moderat. Pointen med indbrud er at lade alle sliddele vænne sig til det, før der sættes fuld belastning på motoren. Motorens levetid forkortes drastisk ved forkert indkøring.


2. Udvidelser

Vi antager, at det er en RTR-bil til en førstegangskøber. Så skulle nålene på karburatoren være nogenlunde korrekt indstillet, så motoren er let at starte. Det betyder IKKE, at de er justeret til den korrekte drive-in metode.

Hæld brændstof i tanken. Fjern trykslangen på udstødningen og blæs luft ind i tanken, mens du åbner gashåndtaget helt. Så ser du brændstof i slangerne, der kommer ind i karburatoren.


2.1 Tips

  • Tape køletoppen med sølvtape. Dette er for at varmen bliver i motoren og ikke køler ned.
  • Det kan være en god idé at stille bilen på en kasse eller lignende, så hjulene er fri ved indkørsel.
  • Varm motoren op med en hårtørrer, få selvfølgelig din mors bedste værktøj og misbrug det på din nye bil :-) Varm op med fuld gas i ca. et minut.



Det kan betale sig at sætte bilen på en lille kasse eller lignende, når man går ind i den første tank.

3. Start motoren

Sæt gløder på og træk i snoren. Hvis motoren nemt starter, så prøv at justere tomgangshastigheden (lille sort skrue på skrå i karburatoren), så motoren ikke går for højt. Når bilen står på en blok, må hjulene ikke dreje. Skruer man skruen i, stiger hastigheden, skruer man skruen af, falder hastigheden. Mål temperaturen ofte med en IR Tempgun. Se, at temperaturen stiger støt.


4. Juster LSN - (Low Speed Needle)

Hvis motoren hurtigt når en høj temperatur, skal du skrue LSN af (se manualen til din motor). Hvis du slukker for LSN, falder omdrejningstallet, fordi motoren får mere brændstof. Her skal du muligvis justere tomgangen efterfølgende. Hvis temperaturen ikke stiger, skal du skrue LSN i. Så giv den mindre brændstof. Så stiger omdrejningerne nok og du skal justere tomgangen igen. Prøv at holde motoren mellem 85 og 95 grader. Lad motoren gå i tomgang en fuld tank ved den temperatur. Stop motoren før tanken er tom, husk at sætte stemplet i bunden under afkøling. Lad motoren køle helt af.


De fire justeringsskruer finder du på en normal nitro bilmotor.

5. Kør roligt et par tanke

Du starter den næste tank på samme måde, men denne gang kører du lidt på jorden. Kør gerne frem og tilbage på et jævnt og lige sted. Brug gassen aktivt. Hold IKKE en konstant gas, men varier omdrejningstallet hele tiden. Gas ikke mere end halv gas på denne måde for yderligere to tanke. Temperaturen skal stadig ligge mellem 85-95 grader. Lad motoren køle helt af mellem påfyldning af brændstof i indkøringsperioden. Det er kedeligt, men det hele værd. :-)


6. Juster HSN - (Højhastighedsnål)

Hvis motoren ofte stopper under gas, er HSN (se manual) sandsynligvis for rig. Så skal du skrue HSN i, så motoren ikke stopper. Motoren skal have en 4-takts lyd ved indbrud. Det skal ikke hyle væk, så er HSN'en alt for tynd og skal skrues af. Hvis motoren stopper, så snart du giver lidt gas, er LSN'en nok for rig og skal skrues i. Slår motoren helt ud eller får meget høje omdrejninger hurtigt, så er LSN'en nok for tynd og skal skrues lidt af. SKRUE kun omkring 1/8 omgang ad gangen.

For de næste 5 tanke reduceres LSN og HSN gradvist under indkøringen. Hold båndet på, selvom det er +10 grader eller +20 for et par tanker mere. Til sidst fjernes tapen og finjustering af motoren kan begynde.


7. Mellemområde

Vi har indtil videre ikke nævnt mid range nålen. Dette skyldes, at en gennemsnitlig bruger normalt ikke skal gøre noget ved dette. Skruen skal justeres i plan med den omgivende kant, og det er her den skal stå i langt de fleste tilfælde.


Team X-Ray 808 Buggy

Sliddele og vedligeholdelse

Grundlæggende sliddele i en motor består af foring (messing), stempel (aluminium). stang, krumtapaksel, for- og baglejer. Stemplet er fastgjort til stangen, der går ind i enden af krumtapakslen. Krumtapakslen roterer inde i de forreste og bageste lejer. Alle disse dele slides hurtigt ved forkert brug. Bruger du for eksempel ikke afterrun olie, risikerer du, at der dannes rust på krank og lejer. Så går der ikke længe før lejerne løsner sig og man får motorproblemer.

Hvis motoren køres forkert ind, eller motoren er for varm under normal brug, slides stemplet og foringen. Hvis stemplet/foringen er slidt, vil motoren køre dårligt, stoppe ofte og være svær at starte, når den er varm. Hvis der er slør, vil motoren æde propper som slik og stoppe ofte.

Det første tegn på, om motoren er slidt på nogen måde, er, at tomgangen bliver svær at justere, eller at motoren ofte stopper i tomgang. Forudsat at motoren er korrekt indstillet på dysenålene, selvfølgelig.

Lejeløbet kan kontrolleres ved næsten at stoppe foran udstødningsspidsen og lytte til motorlyden. Hvis det lyder som om det larmer/rasler meget, er lejerne slidte. En motor med gode lejer er næsten lydløs. Du bør skifte lejer, så snart du har mistanke om dette, fordi du hurtigt slider håndsvinget og i værste fald kan ødelægge mere end du behøver ved at køre for længe med dårlige lejer.


Se artikel om
E-Revo Test
Sådan fungerer affjedringen i en 1:8 Buggy