Simpel løsning
Hvis du ikke vil eksperimentere, er udgangspunktet tykkere olie foran og tyndere bagpå. Det gælder for X-Ray 808. Så får du en enkel og letkørt bil. Fx 500 foran og 400 bagpå med en dæmperplade på 1,4mm. For andre modeller vil disse ikke være aktuelle værdier. Stor variation fra den type model du har.
|
Oliens tykkelse
Som regel bruger du kun olier med værdier fra 100 og op til 1000. OBS! Nogle angiver også tykkelsen af olien på en anden skala fra 10 til 100.
|
Spjæld olie
|
Spjældoliens betydning og virkning
Spjældets og spjældpladens fysiske størrelse har stor betydning for, hvad der er den korrekte olietykkelse. Se i manualen, hvad der passer til din bil. Hvis du ikke har den korrekte olie i spjældet, reduceres bilens køreegenskaber betragteligt. Dæk, dæmpere og differentialer er bilens vigtigste værktøjer til at give dig maksimalt udbytte i forhold til køreglæde.
Olien er med til at bestemme, hvordan bilen opfører sig i dumpere og på hop. Med følgende tabel kan du derfor justere dæmpningen ved enten at ændre spjældpladen eller olietykkelsen.
Eksempel: Ønsker man blødere dæmpning bagtil for at opnå bedre effekt på en bane med små dumpere, kan man enten indsætte en dæmperplade med større huller/flere huller, eller udskifte olien med en med lavere viskositet. Tyndere olie altså.
|
Tabel over effekt afhængig af forskellige valg
|
Valg af spjældolie
Der findes utallige mærker, der fører spjældolie, og de fleste kan bruges i flæng. Jeg kan selv godt lide at bruge dæmperolie fra røntgen. De leverer et godt udvalg af spjældolie i de fleste tykkelser. Herunder finder du et link til de forskellige røntgendæmperolier.
|