På bådsiden var Traxxas i mange år kongen på vandet i RTR-klassen med Villain (lanceret 1989). Villain brugte twin 550 børstemotorer og twin propeller, og en tophastighed på 42 km/t var i mange år nok til at holde konkurrenterne bag sig. Dette hegemoni fik en brat ende, da Aquacraft i 2005 lancerede Supervee27 med en børsteløs motor og med sine 52 km/t ude af kassen fejede den Skurken op af vandet. Det ville tage hele 5 år, før det lykkedes Traxxas at samle tropperne til at designe en båd, der ville genvinde titlen som "Verdens hurtigste RTR-båd". Udfordringen for Traxxas var, at konkurrenterne nu havde flyttet RTR-målstolpen til ca. 70 km/t. Derfor var målet for Spartan beskedne 50 mph eller 81 km/t, hvilket er meget uanset bådtype, og ekstremt meget for en RTR V bundbåd.
|
Ingen kan benægte, at spartaneren er en stor båd. Den blå eller røde indretning er screentrykt på skroget, men Traxxas og Spartan teksten er mærkater, der nemt kan fjernes, hvis det ønskes.
|
Stor båd
Det første, der slår mig, når jeg pakker ud, er størrelsen på kassen. Spartaneren er hele 1,05 meter inklusive roret og er hele 25 cm længere end Supervee27. Traxxas mener, at spartanerens fartressourcer kræver et større skrog for at stabilisere båden. Båden er ikke kun stor udvendigt, pladsen indeni er også enorm og Traxxas har også gjort serviceringen meget nemmere ved at samle motor, regulator og radioudstyr i en separat "vugge", der kan vippes op for bedre tilgængelighed. Gevindene i plastikstykkerne, der holder vuggen på plads, er ekstremt tætte, men en omgang 4 mm gevindstifter løser problemet.
|
At lave gribekanter til at løfte dækslet var nok en god idé på tegnebrættet, men der vil være åbninger, hvor vand kan trænge ind, og helt tape dækslet vil være umuligt.
|
Hvad er inkluderet i kassen?
Udover båden med 2,4 GHz ratradio og komplet elektronik finder vi 2 stk. NiMH-batterier på 3000 mAh og 7 celler. Der medfølger en ekstra propel, plus nødvendigt værktøj inklusive et stort smørefedtrør til flexakslen. For at få båden på vandet skal du bruge en oplader til NiMH-batterier og batterier i senderen. For at få Spartan til at køre 80 km/t har du brug for væsentligt mere udstyr.
|
På grund af varmeproblemer blev Spartan i en periode i 2011 trukket tilbage fra markedet, men i Norge har kun den opgraderede version med motor og regulator fra Castle været tilgængelig.
|
Byggekvalitet
Skroget er støbt i plast og er noget tungere end glasfiber, men til gengæld er finishen upåklagelig. I modsætning til visse kinesiske både, vi har testet, har Spartan gennemtænkte løsninger til både hardware og elektronik. Skruehullerne i beslagene, der holder propelakslen på plads, er 1 mm overdimensionerede, hvilket betyder, at de i tempoet i masseproduktionen nemt kan ende lidt ud af midten. Dette kan være forklaringen på, at Spartan har fået et ry for, at ikke to både opfører sig ens på vandet.
|
Pladsen i skroget er enorm, og batterierne er forsvarligt fastgjort med aftagelige velcrostropper. Den bagerste position giver den højeste topfart, men større chance for at vende rundt. Med 6S batterier ombord er det godt med lidt margin.
|
Motor og hastighedsregulator
Mange RTR-både kan opgraderes til at køre mere end 80 km/t ved at skifte regulator, motor og flexaksel, men det koster penge. Den spartanske regulator er designet til 2 til 6S-LiPo og 80A kontinuerlig belastning (300A på kort sigt). Det betyder 2 LiPo-celler og 150 W ekstra i forhold til konkurrenterne. BEC fungerer også med 6S-LiPo, så separat batteri til modtager og servo er aldrig nødvendigt. Motoren i 540XL-størrelsen måler 36x82 mm, hvilket også er et tal større, end hvad konkurrenterne kan klare. KV-tallet (omdrejninger pr. volt) er ikke oplyst, men på motorens endedæksel finder vi endelig 1800 KV stemplet. Ved rotation af propellen imponerer motoren med "magnetisk kompression" i topklasse, hvilket indikerer højt moment og lavere motortemperatur.
|
Regulator med afskæring for afladet LiPo batteri
NiMH-batterier har ikke brug for dyb afladningsbeskyttelse, og fabriksindstillingen på regulatoren er uden LiPo-afskæring. LiPo-batterier kan på den anden side blive permanent beskadiget, når de aflades dybere end 3 volt pr. celle. LiPo-afskæringen aktiveres ved at tilslutte batterierne, mens senderen holdes i fuld omstilling, indtil regulatoren sender en bekræftelsestone. Regulatoren vil så tælle lige så mange bip som antallet af celler i LiPo-pakken, og lampen vil lyse grønt i stedet for rød uden gaspåføring. Efter cutoff giver regulatoren 25% effekt med god margin til landing.
|
Radiosender
Det føles uvant med et rat, der kun har 25 graders vandring til hver side, og ved hastigheder under 50 km/t skal styrevandringen indstilles til maksimum for en acceptabel venderadius. Med 6S-LiPo ombord bør styrerækkevidden nedjusteres betydeligt. Personligt var jeg mest komfortabel med at flytte styrestangen til det inderste hul på servoarmen for mindre mekanisk rorvandring kombineret med maksimal vandring på senderen.
|
Bagfra har Spartan alt det nødvendige udstyr i en højhastighedsbåd. Ror og stiver (bøsning til propelaksel) er justerbare. Indtag til vandkøling sker gennem en spalte i roret. Plastpropellen er 42 mm på en 3/32 aksel.
|
Den første prøvetur
Det var naturligt at starte med de NiMH-batterier, der følger med båden, og som ifølge producenten vil sende Spartan op til 30 mph. (48,6 km/t). Båden gik ganske vist lige så glat som "et bjerg", men det gik ikke specielt hurtigt. GPS'en viste 37,4 km/t, hvilket var markant under den lovede hastighed. Batterierne var også uventet varme, hvilket kan tyde på en stor intern modstand, der trækker spændingen ned under belastning.
Da Spartan trods alt er designet til 6S-LiPo, lod vi ikke skuffelsen med NiMH-batterierne få os ned. Den næste batteripakke var Bronto 2x 3S/30C-l LiPo-batterier. Forskellen fra NiMH-batterierne var enorm, og spartaneren skød op, som om den var blevet skudt ud af en kanon. Båden, der tidligere havde gået glat som et bjerg, vippede nu hurtigt fra side til side, og før vi nåede at blinke, var ulykken en kendsgerning. Vores prøve var alvorligt ramt af det frygtede "chinewalk"-syndrom, og dette skulle kureres, før den spartanske test kunne gennemføres. GPS'en viste kun 70,7 km/t. Et skuffende men ikke uventet resultat bådens ustabile adfærd taget i betragtning.
|
Vandtætning
Med opdrift i stævnen kan spartaneren ikke synke, men med kun næsen i vejret var dette en mulighed for at teste, om Traxxas indsats for at beskytte elektronikken mod vand lykkedes. Svaret er, at fartpiloten og styreservoen bestod testen, men modtagerboksen var fuld af vand. Vand, der kommer ind i båden under kørslen, er ikke noget problem, men i tilfælde af nedbrud skal modtageren skilles ad, blæses ren for vand og tørres. Vi havde modtageren fuld af vand to gange, men efter tørring var den god som ny. Du kan lige så nemt sætte modtageren i en ballon først som sidst og forsegle ballonhalsen med to strimler og silikone imellem.
|
Standard drejefinnerne er ret stumpe, men efter en session på smergelhjulet blev de knivskarpe.
|
Chinewalk-kuren
Vi er ikke alene om at have problemer med, at spartaneren vipper fra side til side, det kan bekræftes med et hurtigt besøg på Youtube. Nogle mennesker har dog fået Spartan til at køre næsten perfekt, og løsningen er i langt de fleste tilfælde at hæve stiveren (røret til propelakslen) i små trin, indtil problemet er løst. Forsøg i første omgang at hæve stiveren parallelt med skroget uden at vinkle den opad. En anden spartansk udfordring kan være, at båden slår op og ned med stævnen. Løsningen er at bøje trimplanet nedad i små trin, indtil det er hærdet.
|
Konsekvensen af kraftfuld Chinewalk blev fanget på billeder af Geir Zakariassen. Her er den spartanske 1/100-del af et sekund fra katastrofe.
|
Den første reaktion var, at spartaneren havde ramt en genstand i vandet, men det er resultatet, når båden vipper rundt med 70 km/t.
|
Fordi dækslet blev slået løs af vandets modstand, endte Spartan med sin bue i vejret. Heldigvis har Traxxas udstyret stævnen fuld af flotation, så der var aldrig nogen fare for at båden sank.
|
Spartaneren har to drænhuller i agterstavnen, men uden papirhåndklæder kommer der stadig noget vand ind i skroget.
|
Chinewalk er nogle gange svært at overkomme, men løsningen er at hæve stivet fra bunden af skroget, så agterstavnen kommer dybere ned i vandet. Ved at skubbe stiveren opad parallelt med skrogkanten så meget som muligt, fik vi godt 4 mm frigang mellem stopring og skrogkant. Denne justering kræver mere kraftfulde værktøjer end det medfølgende, men er absolut essentielt for at spartaneren kommer til sin ret.
|
Nye hastighedsmålinger
Efter finjustering af stiver og trimplan blev resultatet en mindre hane (propelstænk) og en væsentlig mere stabil båd. Det var på høje tid til nye fartmålinger og igen startede vi med NiMH-batterierne der fulgte med båden. Denne gang sætter vi batterierne helt bagerst i batteriholderen for den højeste tophastighed. Flytning af tyngdepunktet bagud øger risikoen for, at båden flyver, men det opfattes ikke som en trussel med NiMH-batterierne ombord. GPS'en viste nu opmuntrende 46,7 km/t, hvilket kun er 2 km/t fra Traxxas egne målinger.
Efter justeringerne er det ikke noget problem at holde fuld gas på de lange strækninger med 6S-LiPo ombord, og Spartan er mest stabil, når farten forsigtigt øges til topfart med roret i neutral position. Den højeste GPS-måling med 6S Bronto-batterierne var på respektable 79,2 km/t, og dermed er det bekræftet, at Spartan er verdens hurtigste RTR-båd i skrivende stund. Med de dyreste Hyperion 45C batterier øges hastigheden yderligere 3 km og med optimale metalpropeller er 90 km/ti målet. Så er vi dybt inde i konkurrencebådenes territorium med benzinmotorer. Vi er også imponerede over, at hastigheden holder sig over 75 km/t indtil sidste minut af køretiden. Bemærk, at det ved 80 km/t ikke tilrådes at have batterierne i bagerste position. At krydse sit eget kølevand kan så være nok til, at båden tager en baglæns saltomortale.
|
Fuldt tape coveret er umuligt på Spartan, men at tape forsiden af coveret er nok til at holde det på plads i en højhastigheds rollover. Så er der også 50 % større chance for, at båden ender med den rigtige side opad ved en slop-spand.
|
Efter hver køredag skal flexakslen fjernes, tørres godt og genindsættes med det medfølgende fedt. Hvis du er skødesløs med dette, er resultatet rust og hurtigt slid. Værktøjet der følger med er perfekt, og det tager kun sekunder at stramme eller løsne spændemuffen.
|
Spartan suger selv vand ind uden hændelser, og for at begrænse vand under grebskanterne af dækslet, blev disse fyldt med silikone og presset ned mod en overliggende film tilpasset skrogenden.
|
Konklusion
Vores opfattelse er, at hvis Spartan skal komme til sin ret, er det 6S-LiPo, der gælder. De medfølgende NiMH-batterier egner sig bedst, når yngre familiemedlemmer skal prøve båden, og med 4S-LiPo er der billigere alternativer til at køre 55-60 km/t. Spartan er ikke perfekt, men dens styrke ligger i, at motor og regulator er så veldimensionerede, at det ville være godt at finde et RTR-alternativ med større hastighedspotentiale ud af kassen. Spartans udfordring ligger i, at der skal finjusteres propelhøjden og eventuelt trimplan for at bryde 80 km-grænsen, men med lidt tålmodighed er belønningen en elektrisk båd, der er hver en krone værd.
|