Fragtfri bestilling over 1.000 kr. Vi fortolder!
BLACK WEEK! 10% PÅ NÆSTEN ALT!

Alfa Models A-4 Skyhawk

Alfa Models A-4 Skyhawk

Alfa-modeller har allerede haft modeller med kanalventilator. Sidste skud på stammen er denne A-4 Skyhawk. Dette er min første elektriske blæser, og det er en del år siden, jeg stødte på noget med jetfly at gøre. Det siger sig selv, at jeg naturligvis er spændt på, om dette fungerer så godt, som diverse fora burde. For de af os, der ikke er helt sikre på, om dette måske er noget at satse på, og/eller ikke kan retfærdiggøre at bruge mange penge på en rigtig turbinemaskine, kunne dette måske være en god introduktion?

Skrevet af håvard17 - 01.11.2024 14:46:31

Hvad finder vi i kassen

Efter en henvendelse til Elefun om at teste denne model, gik der ikke mange dage før pakken med alt hvad jeg skulle bruge lå på byggebordet derhjemme. Efter en lang pause fra alt hvad angår jet, så jeg frem til at teste denne lille "søde" jetmaskine.



Sådan ser kassen ud

Og sådan ser indholdet ud, inklusive tilbehørspakken

Alfa Models er gode til at lave store skalamaskiner i letvægts styrofoam, og denne var ingen undtagelse fra reglen. Kroppen og vingerne kommer fuldmalet og der er egentlig kun en mindre samling før dette kan kaldes en flymodel. Den leveres med to sæt mærkater, der fastgøres ved at dyppe mærkaterne i vand og overføre dem til flyet. Da jeg modtog flyet med tilbehørspakken, indeholdt det også en motor, regulator, 2 mikroservoer og 1 batteri i kassen. Alt skal således være klar til at starte installationen.


En anstændig monteringsoversigt medfølger ud over manualen

De vigtigste dele af sættet er lagt ud

Forsamlingen

Samlingen starter i dette sæt med motor og blæser. Grundlæggende er dette en enkel og hurtig montage med ikke for mange dele. Ventilatorhuset er desuden lavet af carbon og har en flot finish.


Alle delene i ventilatorenheden, bemærk afstandsstykket mellem motoren og ventilatoren

Jeg brugte en kombination af den grønne lim, der fulgte med, til at lime blæserafstandsstykket til motorakslen og selve blæseren til dette afstandsstykke igen, mens jeg brugte almindelig blå locktite på skruer, der gik i metal.


Carbon blæserhus og motor fra Hyperion

Her kan du se den grønne lim, der bruges til at lime afstandsstykket på motorakslen

Det, der er værd at bemærke, når man bruger hyperion-motoren, er, at den passer meget godt, så længe man bruger den rigtige type fastgørelsesskrue, der følger med. Der medfølger to tykkelser, og du skal bruge den tykkeste skrue til at fastgøre motoren til ventilatorhuset. Hvis du ikke er forsigtig, vil ventilatoren kunne bevæge sig inde i ventilatorhuset, hvilket kan resultere i, at ventilatoren rører ved ventilatorhuset.


Husk at fastgøre motoren med den korrekte type skrue for at forhindre motoren i at bevæge sig

Ventilatorhus med motor, ventilator og spinner på plads

En anden ting som også er vigtigt at tænke på når man monterer denne blæser er at man skal være omhyggelig med afbalanceringen, min blæser krævede ingen justeringer men din kan evt. Når alt er justeret og afbalanceret, skal du bare klistre på spinneren med den medfølgende grønne lim. Lad derefter alt tørre i mindst 30 minutter og dobbelttjek alt ved at teste enheden, før du monterer den i modellen.

Når ventilatorenheden er færdig, går du videre til montering af vingen. Den første ting at gøre der er at kontrollere, om overføringsrøret, der er støbt ind i vingen, ikke bevæger sig inde i vingen. Hvis det gør, er det meget vigtigt, at den er fastgjort ordentligt eller du kan risikere at miste kontrollen over modellen pga mistet rorkontrol. Jeg brugte selv UhuPor til at fastgøre mine transfers, men enhver lim, der virker på styrofoam, fungerer godt.


Reparation af overførsler med UHUPor

Montering af servoen i vingen

Montering af servoen i vingen er et simpelt arbejde og gøres hurtigt ved at lime den fast på bunden af vingen samtidig med, at transmissionen fastgøres til servohjulet med den medfølgende hardware. Når servoen er på plads, er der kun tilbage at lime vingen til kroppen med epoxy. Tag dig tid her til at få denne rigtige.


Når vingen er på plads på karosseriet, kan du tænke på at montere elevatoren på karosseriet. Dette er et meget simpelt arbejde, som går ud på at lave en slids i kroppen, hvor bøjlen skal limes. Her er det vigtigt at huske at sørge for at denne er parallel med den vinge du lige har limet på. Når denne er fastgjort, kan højderorene nemt limes på hver side med UHUpor eller epoxy.


Højderoret er en enkel affære at få rigtigt

Højderoret på plads, enkelt og hurtigt

Nu hvor elevatoren og fløjen er på plads, er det tid til at starte med indmaden i kroppen. Det hele starter med at løsne lugen, der er tapet til kroppen. Brug en kniv til nemt at løsne den fra kroppen.


Lemmen er tapet på plads fra fabrikken og denne skal skæres til for at komme til indersiden

Inde i karosseriet finder du de dele, der udgør kanalen i motorenheden. Den hvide del er i styrofoam og er todelt og er nemmere at fjerne, når du fjerner tapen, der holder den sammen. Den skal i hvert fald deles, når du skal sætte den i igen. Herefter fjerner du den bagerste del af kanalen gennem motorrummet. Nu hvor alle kanaldelene er ude, er det en god idé at lime motorrammen ordentligt. Min var lidt løs og nu er det nemmest at komme til motorrummet.


Komponenterne, der udgør kanalerne i flyet

På grund af de korte kabler på motor og regulator, måtte jeg modificere blæserhuset lidt



Når du har sikret motorrammen ordentligt, skal du føre den gennemsigtige bagerste del af kanalen over ventilatorhuset og tape den på plads med klar tape. Dette fører du så ind gennem motorrammen og fastgør med tre små skruer.


Bagerste del af kanal og emhættehus på plads i modellen

Den næste ting at gøre er at sætte de to forreste halvdele af kanalen på plads. Dette var lidt knudret og stramt at opnå, men det gik med lidt tålmodighed. Disse taper du bare sammen med klar tape, når de er på plads. Presto! Du har nu et komplet ventilatorsystem, der faktisk er ret effektivt med et godt flow takket være den gode diameter på kanalføringen overalt samt et veldesignet indtag.


Kanalisering afsluttet

Så er der ikke meget tilbage af montagen, men inden vi tænder for strømmen og slipper blæseren, skal elevatorservoen og modtageren ind. Vi må heller ikke glemme batteriet. Ligesom med balanceroret er elevatoren meget nem at få rigtigt, så længe du sørger for at spænde rortransmissionerne godt fast. Jeg har lavet en ekstra fastgørelse udover at sætte dem fast på motorrammen. På den måde forhindres slør i transmissionen, hvilket er essentielt at komme af med i en hurtig model. Selve servoen limes direkte på siden af kroppen direkte over balsa-afstivningen som først limes under servoen.


Elevator servo på plads

Her kan du se hvordan jeg har støttet forflytningerne, kroppen også med en balsalist

Udover at understøtte transmissionerne til rorene, følte jeg også, at man skulle støtte kroppen, hvor lugen er skåret ud. Det gjorde jeg nemt ved at skære en balsalist og lime den til toppen af kroppen. Hvis du husker fra tidligere, så var kablet der forbinder regulatoren med batteriet også lidt kort, så jeg måtte lave et forlængerkabel og fik sat den ene del af kablet ind i kalechen.


Her kan du se, hvordan batteriet får plads, og hvordan forlængerledningen strækkes

Her kan du se støttestrimlen, forlængerledningen og Lipowarnings LED, der følger med ESC

Flugt og konklusion

Ja, så var alt samlet og mærker sat på modellen. Kan kun håbe at mærkerne passede lige så godt som de var nemme at sætte på.


Nu er der kun lidt luft tilbage under vingerne

Statiske test

Har også kørt et par statiske test af systemet og resultatet var følgende:

Test med fuld statisk belastning: Volt/Ampere/Watt
Hyperion 3s 1200 mah 20c: 11/12,5/137
Wanma 3s 1200 mah 10c: 10,6/11,7/124

Så resultatet af testen viser, at selvom Wanma-batteriet er helt nyt (kun har én opladning) i forhold til Hyperion-batteriet, så leverer det faktisk ganske godt og tæt på Hyperions batteri. De maksimale værdier, jeg kunne få ud af systemet med et større batteri, var 150 watt og 13 ampere.


Flyvningen

En tågefyldt og regnfuld eftermiddag i begyndelsen af december var dagen, hvor Skyhawken for første gang skulle få luft under vingerne. Da jeg ankom til striben var jeg helt alene og der var et svagt træk fra nord. Strimlen var desuden dækket af omkring 10 cm sne, som skulle fungere rigtig godt som underlag at lande på. Der var lavt skydække og himlen havde en mistænkeligt lig farven til Skyhawks, men heldigvis er der en del røde og store markeringer på flyet, som får det til at skille sig ud fra baggrunden, flyv bare ikke for langt væk hehe.


Let at komme i luften

På vej ind i et low sweep

Efter en hurtig preflight, som involverer en rorkontrol, at sikre, at alle luger er fastgjort ordentligt, og en afstandskontrol, var jeg klar til det første kast. Næse i vinden, fuld gas og et let kast i en retning lige over horisonten fik flyet til at flyve i en flot stigende bue. Ikke noget problem at smide flyet i hånden alligevel. Når man har nået en passende højde, tog det et par klik på rorene for at komme i trim. Et split S og det var tid til at tjekke topfarten. Efter min mening er hastigheden lige til, hvad den skal være for denne opsætning, ikke for hurtig men lige tilpas. Det set-up, jeg har i dette fly, vil ikke give uendelig lodret ydeevne, men vil holde et godt flow i flyet gennem hele udflugten. Til normal cruising rundt vil det klare sig med et kvart til halvt gas, det giver en passende skalahastighed. Det eneste du skal huske er, at med en deltavinge skal du give lidt gas i snævre sving for at holde momentet


Lowpass til ære for fotografen

Endnu et lavpas

Så var det tid til at teste lidt akrobatik. Dette fly er ret kendt for at have en god rullehastighed, og det skuffer ikke på det felt. Ved fuld sving på balgen vil du have en rulningshastighed på et kast i sekundet, tror jeg. En god idé her er at bruge en udstilling. I mit set-up bruger jeg 40% expo på både elevator og skeer. Så var det tid til sløjfen, fuld gas og vandret indstigning. Flyet mister en del fart i toppen af løkken og vil trække en smule ud, da flyet mangler ror for at bevare retningen. I et 150W setup har du desværre ikke ret meget kraft til akrobatik, men det klarer de mindre vertikalt krævende manøvrer. Se den video, jeg lavede, for at se præcis, hvor meget kraft flyet har.


Lige inden den lander på maven

Efter omkring 6 minutters sjov viste lipo-advarslen, at det var tid til at lande flyet. Efter at have sat den op i en lidt længere post end normalt var det bare et spørgsmål om at bruge gashåndtaget til at styre vasken og flyet bremsede til en dejlig landing lige ved mine fødder. Flyet har meget ærlige egenskaber ved lav hastighed, men det kræver, at du holder flyet nogenlunde plant. En særdeles sjov flyvemaskine at flyve og derudover meget nem at have med på striben, da den næsten ikke fylder. Derudover er det noget man ikke ser for ofte på striben og man får lidt ekstra opmærksomhed på grund af det.
Da du kom hjem var det tid til at sætte batteriet på opladning og opladeren viste 22% resterende strøm i batteriet og det er helt perfekt i forhold til hvor meget du skal tage ud af et lipo batteri. Lipo-advarslen virkede derfor præcis som bestilt og er en rigtig god indikation af hvornår man skal lande og LED-lampen var meget let at se i luften. Dette er en meget ligetil og enkel måde at se de faktiske forhold for dit batteri i stedet for at stole på en timer, som du ofte glemmer at starte.


Konklusion

Efter min mening er dette en fantastisk lille jetmaskine til at starte med, måske ikke den mest stabile i længdeaksen, men så havde originalen også en meget god rullehastighed hehe. Sammen med den tilbehørspakke, som Elefun kan sende med, bliver dette en meget komplet og velfungerende løsning, der vil give de fleste meget sjov for pengene. Nedenfor følger en oversigt over, hvad jeg mener er egenskaber, der definerer dette sæt. Til sidst vil jeg gerne takke Elefun for den komplette testmodel og god service som sædvanlig, og så vil jeg gerne takke Alf W. Hansen for billederne og filmen.



Minus

  • Løse overførsler skal rettes
  • Kroppen skal afstives ved lugen



Positiv

  • Rask å sette sammen
  • Lipo varsler som fungerte veldig godt
  • Ser veldig bra ut
  • Flyr veldig bra, stabil og har et bredt farts register
  • Enkel å håndlaunche



Se artikel om
Phoenix Mustang Strega
Fagernes 2008