Fragtfri bestilling over 1.000 kr. Vi fortolder!
BLACK WEEK! 10% PÅ NÆSTEN ALT!

Forgasserjustering på bensinmotorer

Forgasserjustering på bensinmotorer

Grei og oversiktelig artikkel om justering av forgassere på bensinmotorer.

Skrevet af knutJ - 01.11.2024 14:50:05

Indledning

Denne guide er primært skrevet på baggrund af erfaringer fra Walbro karburatorer, men kan også bruges som vejledning for andre karburatorer. Jeg (Anders Hauge) fandt guiden på nettet (husker ikke hvor) og den er frit oversat til norsk.

Fremgangsmåden fungerer bedst udelukkende for dem, der har rimelig adgang til nålene, mens motoren kører, selv ved fuld gas. Det er besværligt og upraktisk at skulle slukke for motoren for hver enkelt justering, hvis man ikke kan komme til nålene, så så vil jeg næsten anbefale at sætte motoren i en rig for at udføre justeringen. Den nemme måde, jeg ser nogle vælger, er bare at skrue motoren af torpedovæggen, så bukken hænger på, og så bare skrue den ind i et træ eller et andet lodret passende sted, som man kan stå på siden af, med selvskærende skruer.

De fleste motorproducenter justerer motorerne, så de kører, når de sendes fra fabrikken. Det betyder ikke, at de ankommer perfekt tilpasset, men at de skal starte og gå med de indstillinger, de har, når de sendes. Derfor skal motoren finjusteres af os, for at de kan yde maksimalt.

Walbro karburatorer har ligesom andre karburatorer uden flyderkammer to nåle. Højhastighedsnålen er markeret med ?H? og lavhastighedsnålen er markeret med ?L?. Det er vigtigt at huske, at lavhastighedsnålen altid er aktiv, og at højhastighedsnålen kun er aktiv over ca. ¼ gashåndtag. Lavhastighedsnålen er normalt den, der er tættest på motoren. Bemærk, at justering af nålene på en sådan karburator foregår i meget små trin. Meget små justeringer som 1/16 omgang kan være nok til at lave en ændring.


Tomgangsjustering

1. Åbn begge nåle 2 omgange. Dette vil give en rig indstilling.
2. Start motoren med gashåndtaget i lidt høj tomgang, og lad den varme lidt op.
3. Juster lavhastighedsnålen (L), så du får den bedste hastighed, og åbn den derefter ¼ omgang.


Dette vil tjene som udgangspunkt for yderligere tilpasning. Nu kan vi indstille højhastighedsnålen.


Fuld gas justering

1. Øg langsomt omdrejningstallet til fuld gas.
2. Hvis motoren kører for meget, skal du forsigtigt justere højhastighedsnålen, indtil den ikke længere kører for kraftigt, men ikke mere end det.

Dette er en grundjustering, hvor motoren vil køre jævnt uden risiko for skader på grund af for tynd blanding. Dette er en god indstilling at køre motoren i. Efter at motoren har kørt i fem minutter, kan stikket kontrolleres. Der skal være en sandbrun farve, eller lidt mørkere, men ikke sort. Hvis den er sort, er blandingen nu for fed. Hvis den er bleg eller hvidlig, er blandingen for tynd, og det kan beskadige motoren.


Mellemtone/finjustering

Denne finjustering kan kun udføres, efter at motoren er blevet kørt ind. Hvis du forsøger at foretage denne justering, før den er kørt ind, ændres indstillingerne, og de skal gøres igen. Hidtil har du kørt motoren med en rig tomgang, og en noget rig fuld-speed indstilling. Dette forårsager? Enterprise? i mellemområdet.

1. Lad motoren varme op og giv fuld gas, indtil omdrejningstallet har stabiliseret sig.
2. Træk langsomt gashåndtaget af, indtil motoren begynder at firetakt.
3. Skru forsigtigt lavhastighedsnålen i, indtil den bliver ren igen.
4. Vend tilbage til fuld gas, og juster fuldhastighedsnålen til maksimalt omdrejningstal. Dette skal gøres igen, da vi har justeret lavhastighedsnålen, og som nævnt er den aktiv i hele registeret
5. Juster derefter højhastighedsnålen 1/16 omgang ud igen.
6. Fra fuld gas reduceres langsomt igen, indtil motoren starter til firetakt. Nu skal dette ske ved et lavere omdrejningstal end sidst.
7. Gentag nu punkterne fra punkt 3 til 7, indtil det kører rent i hele registeret, eventuelt med undtagelse af en lidt høj tomgang.

Tjek at motoren drosler som den skal (at den tænder så snart du træder på gassen). Tøver den, løser du det ved forsigtigt at justere lavhastighedsnålen, indtil den drosler pænt. Lad motoren gå i tomgang et stykke tid og se, at den stadig gasser fint.

Du skulle nu have en motor, der kører rent og pænt i hele rækken (måske bortset fra lidt høj tomgang), og som gasser godt.


Afslutning

Tak til Anders Hauge for denne artikel!


Se artikel om
Multiplex Parkmaster 3D
Test av Dynam Cessna