Produkt information
Byggesæt af Dovregubben, det kraftigste norske damplokomotiv. Sættet består af 900 dele og har bevægelige luger, døre og hjul. Sættet indeholder også to jernbanefigurer og er licenseret af Norsk Jernbanemuseum. Cobi klodser er kompatible med legoklodser.
PS! Produktteksten er maskineoversat fra norsk.
DovregubbenEr et populært navn for NSBs største damplokomotiv (type 49) bygget specielt til Dovrebanens højfjeldsstrækning. Vægten var 152 tons, længden med tenderen (trailer med kul og vand) 22 meter, motoreffekten var 1471 kW (2000 hk) og topfarten 90 kilometer i timen.
Syv lokomotiver blev leveret til NSB i perioden 1935?1941; fem fra Thunes Mek. Værksted og Hamar Jernstøberi & Mech. Værksted, to fra Friedrich Krupp AG, Essen. I 1940 bestilte NSB yderligere 11 lokomotiver, syv fra Krupp og fire fra Thune. Krupp-lokomotiverne blev sandsynligvis ødelagt, da fabrikken blev bombet under Anden Verdenskrig. Da krigen sluttede, var Thunes fire lokomotiver stadig under opførelse. Byggeriet blev stoppet, og de halvfærdige lokomotiver blev brugt som dellokomotiver til de øvrige syv.
Det blev besluttet ikke at anskaffe flere lokomotiver. De var teknisk komplicerede, og man foretrak at beholde enklere konstruktioner. Det første af lokomotiverne blev lagt til side allerede i 1953 og resten i 1957. Alle blev formelt nedlagt i 1958. Lokomotiv 470 er udstillet i Jernbanemuseet i Hamar, men er ikke i kørende stand.

Model | Lokomotivet Dovregubben NSB Type 49 |
Nummer | 1331 |
Serie | Historisk Samling |
Antal mursten | 900 |
Længde | 52 Cm |
Højde | 10 Cm |
Dele
Find nemt delene
Dette produkt har PartFinder
Partfinder er designet til at gøre det så nemt som muligt at finde den rigtige del til produktet ved hjælp af eksploderede billeder og/eller styklister.
Åbn PartFinder
c
Dele du savner? Klik her!