Fragtfri bestilling over 200 kr. Vi fortolder!

Diffoljens virkemåte i en 1:10 on-road

Diffoljens virkemåte i en 1:10 on-road

Her en en kjekk tabell som viser hva slags egenskaper de forskjellige diffoljene utgjør. Jeg har tatt utgangspunkt i en X-Ray NT1 1:10.

Skrevet af Amtedal - 01.11.2024 14:43:26

Simpel løsning

Hvis du ikke vil eksperimentere, er udgangspunktet 80.000 foran og 60.000 bagerst. Dette gælder for X-Ray NT1. Så får du en enkel og letkørt bil. For andre modeller er disse muligvis ikke aktuelle værdier. Stor variation fra hvilken type model du har.


Oliens tykkelse

Som regel anvendes kun olier med værdier fra 10.000 og op til 300.000. Differensens fysiske størrelse har stor betydning for, hvad der er den korrekte olietykkelse. Nogle modeller har en relativt stor diff og har derfor brug for tykkere olie for at opnå samme effekt som en diff med en lille fysisk størrelse.

Spørg producenten af din bil om, hvad der er ?normalt? værdier. Der er også mange fora med en masse information online.

Difffolien bruges hovedsageligt til at opnå maksimalt greb under givne forhold. Er det glat, skal du selvfølgelig bruge tyndere olie, end når der er godt greb. Vica verca.


Sådan vælger du olie

I en onroad-bil er der ingen centerdiff som i en buggy, og du har så fuld 4wd hele tiden. Pointen så med olietykkelsen for og bag er at justere bilen, så du får fuldt udbytte af vejgrebet, kontra dine egne færdigheder. Det hjælper ikke med differentialer designet til super greb og super driver, når du skal ?lege? på en parkeringsplads.


Tabel over effekt af forskellige valg

Valg af diff olie

Der er utallige mærker, der fører diff-olie, og de fleste er udskiftelige. Jeg kan selv godt lide at bruge diff-olie fra røntgen. De leverer et godt udvalg af diff-olie i de fleste tykkelser. Det følgende er et link til de forskellige røntgen-diffoiler.

Jo højere nummerbetegnelse, jo tykkere olie. For eksempel er 1.000 tyndt.


Se artikel om
Sådan fungerer dæmperolien i en 1:8 Buggy
Sådan fungerer difffolien i en 1:8 Buggy